czw. Sie 13th, 2020

Sprezarki24.com.pl

Poznaj ich zasadę działania oraz zalety.

Jak zbudowana jest sprężarka odśrodkowa?

2 min read
Schemat

Sprężarka odśrodkowa to urządzenie, które jest szczególnie cenione w różnych gałęziach przemysłu za swoją niezawodność. Pracuje ono bowiem bardzo cicho bez żadnych wibracji, jednocześnie bezproblemowo konwertując ogromne ilości powietrza na ciśnienie każdego dnia. W sprężarkach tego typu nie wymaga się też przygotowywania pod nie odpowiednich umocnień i fundamentów, co zauważalnie obniża koszty ich instalacji. Umożliwia to specyficzna budowa sprężarki odśrodkowej, o której opowiemy Wam w niniejszym artykule.

 

Od wirnika do dyfuzora

Aby możliwe było pozyskanie ciśnienia o odpowiednio dużym poziomie, sprężarka odśrodkowa została wyposażona w specjalne wirniki. Ich liczba i układ są zależne od modelu – jeśli mamy bowiem do czynienia ze sprężarką wielostopniową, na obu końcach pojedynczego wału umieszcza się dwa wirniki, mające na celu zapobiec przeciążeniu maszyny. Wirniki te są zaprojektowane w taki sposób, aby ich łopatki były ułożone pod kątem, który umożliwia rozpędzenie zasysanego powietrza do dużych prędkości. Napędza je wał korbowy silnika, z którym są one połączone paskiem. Dzięki napędowi mechanicznemu, gabaryty wirnika nie będą wpływać szczególnie na sprawność działania sprężarki. Należy jednak pamiętać o tym, że im większy wirnik, tym więcej energii będzie potrzebne do jego zasilenia.

Budowa sprężarki odśrodkowej opiera się także na elemencie zwanym dyfuzorem. To właśnie do niego, oraz umieszczonej obok spirali, trafia powietrze wyrzucone przez pierwszy wirnik. Ponieważ porusza się ono w kierunku promieniowym, dochodzi do powstania energii kinetycznej, wraz ze wzrostem ciśnienia. Dyfuzor ma za zadanie zamienić ową energię na ciśnienie. Następnie powietrze trafia dalej, do kolejnego wirnika. Każdy taki odcinek nazywamy stopniem sprężania, podczas którego generuje się część ciśnienia końcowego. Podczas jednego takiego stopnia, wartość stosunku ciśnień nie przekracza 3. Jest to ograniczenie zamierzone, ponieważ większy stosunek pogorszyłby sprawność sprężania.

Dodatkowym atutem jest tu też fakt, że budowa sprężarki odśrodkowej nie obfituje w większą ilość elementów ruchomych. Dzięki temu, jej ewentualna naprawa nie przysparza tak wielu trudności, jak w innych urządzeniach tego typu. Sprężarka odśrodkowa to, najprościej mówiąc, połączenie kompresora i turbosprężarki, gwarantujące najwyższą efektywność pracy przy dużych ilościach zasysanego powietrza, dzięki połączeniu zalet konstrukcji obu tych maszyn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *